کد خبر : 201

تلفن همراه می‌توانند در دراز مدت به مچ دست، آرنج یا گردن شما آسیب بزند.

نودژنیوز:تلفن‌های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از سبک زندگی مدرن هستند. از صحبت کردن تا خرید و انجام کار‌های اداری همه با تلفن انجام می‌شود. با این حال این مزایا با معاوضه‌هایی مانند خستگی چشم، سردرد و ترس از دست دادن  همراه است. اما یکی دیگر از مشکلات ، درد مچ پس از استفاده موبایل است. تلفن همراه می‌توانند در دراز مدت به مچ دست، آرنج یا گردن شما آسیب بزند. شکایات رایج سلامتی، مانند اصطلاح تاندونیت پیامکی که ناشی از حرکات تکراری مرتبط با استفاده از گوشی نیز وجود دارد. شما درد‌های گردن زیادی را در بیماران مشاهده می‌کنید که ماهیت آن‌ها بیشتر تکراری است تا آسیب‌زا مانند تصادف رانندگی. با گذشت زمان، استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌تواند منجر به مشکلات عصبی، کمردرد، سردرد‌های مزمن، سندرم تونل کارپال و سایر شرایط یا صدمات شود.

اما چرا مچ دست شما بعد از استفاده  تلفن درد می‌کند  و آیا باید نگران آن باشید؟ 

استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند می‌تواند باعث آسیب و درد مچ دست شود.ارسال پیامک، خرید آنلاین، ویرایش عکس و سایر فعالیت‌های گوشی هوشمند شامل حرکات مکرر دست و بازو است. این حرکات ریز می‌تواند به تاندون ها، رباط ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما فشار وارد کند و باعث انواع درد‌ها شود. برای برخی، حرکت مکرر می‌تواند منجر به شرایطی مانند سندرم‌های تونل کوبیتال یا تونل کارپال، تنوسینوویت دو کوئروین، تاندونیت و حتی آرتریت شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که روی ۳۸۷ دانش آموز انجام شد. نشان داد  بیش از ۶۶ درصد دانش آمزان به تلفن‌های هوشمند خود معتاد بودند؛ و ۱۹ درصد به تنوسینوویت، وضعیتی که با درد شست و درد مچ دست مشخص می‌شود، مبتلا بودند. همانطور که محققان خاطرنشان می‌کنند، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تلفن همراه می‌تواند بر مچ دست و شست تأثیر بگذارد. این مشکلات به طور فزاینده‌ای در بین نوجوانان رایج است و ۴۳ درصد کسانی که بیش از حد از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از آسیب‌های مرتبط با استفاده از گوشی‌های هوشمند، تاندونیت است. این بیماری التهابی باعث درد مچ دست و انگشتان می‌شود و دامنه حرکتی شما را محدود می‌کند. حجم زیاد این حرکات تکراری منجر به شروع تاندونیت می‌شود. علاوه بر این، آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا هشدار می‌دهد که استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند می‌تواند درد آرتریت را بدتر کند؛ و تاندون‌های ساعد را به شدت تحریک کند.

درد مچ دست و اقدامات برای پیشگیری و تسکیل درد
در حال حاضر بسیاری‌از افراد بیش از ۴ ساعت در روز از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند؛ و این عادت می‌تواند منجر به آسیب‌های دردناکی میشود که ممکن است نیاز به ماه‌ها درمان داشته باشد. واضح‌ترین راه حل این است که استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت خود را برای چند هفته متوقف کنید. اما باید گفت که این کار در عصر دیجیتال امکان پذیر نیست. ولی یکی از کار‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از درد مچ دست انجام دهید، توقف بین استفاده از تلفن همراه شما در جریان روز است. مچ دست، انگشتان، گردن و سینه خود را چند بار در روز بکشید تا خستگی آن از بین برود. این حرکات کششی کمک بزرگی به سلامتی بدن شما دارد.

لوازم جانبی برای استفاده از تلفن و دوری از درد مچ دست
برای سلامتی بدن و مچ دست تلفن تان را به‌جای نگه‌داشتن با دست، روی یک سطح صاف قرار دهید. گزینه دیگر، استفاده از پایه تلفن قابل تنظیم همراه با قلم یا لوازم جانبی هندزفری مانند هدست و هدفون است. همچنین می‌توانید تایپ صوتی را امتحان کنید، قابلیتی که در اکثر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها در دسترس است. به یاد داشته باشید که مرتبا تلفن را بین دو دست خود عوض کنید و هر بار که با گوشی خود تایپ می‌کنید از یک انگشت استفاده نکنید.

درد مچ دست بیش از دو هفته
اگر از قبل به درد مچ دست مبتلا هستید، استفاده از آتل ارتز را تا زمانی که علائم بهبود یابد، استفاده کنید. با این حال، تاندونیت و سایر آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد مچ دست ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد؛ و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بهبود یابد. همتر از همه اینکه ، اگر هر گونه درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا سفتی دست را تجربه می‌کنید؛ که بیش از دو هفته ادامه داشته باشد یا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

Likes(0)Dislikes(0)